Rengeteg baleset történik az országban azért, mert nagyon sokan nincsenek tisztában az alapvető vontatási szabályokkal, ezáltal nem tudják, hogy ki vontathat, mit és mivel? Sokan ugyanis friss jogosítvánnyal nekilátnak túlterhelt vontatókat húzni, majd meglepődnek, ha az első kereszteződésnél belecsúsznak az előttük közlekedő járműbe, és rögtön ők válnak vontatmánnyá egy autómentés (pl.: Automentes112.hu) során.

Mindez nem véletlen, hiszen legyen szó akár lakókocsiról, akár autómentő trélerről, akár egyszerű utánfutóról, megvannak azok a szabályok, amelyeket mindenkinek be kell tartania. Mindezt nem csak a büntetések, hanem a közlekedésbiztonság miatt is, hiszen amennyiben meghaladjuk az előírt határokat, könnyedén bajba sodorhatjuk magunkat.

Vegyünk példának egy B kategóriás jogosítványt, amivel olyan, legfeljebb 3500 kilogrammot meg nem haladó össztömegű gépkocsi vontatható, amiben összesen kilenc ülőhely van. Egy ennek a szabályozásnak megfelelő gépjárművel – ezáltal egy átlagos személyautóval is – legfeljebb egy 750 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsit húzhatunk magunk után. Alapszabály ezen a téren, hogy a 750 kilogramm a 3,5 tonnán felül kerül számításra.

Létezik ezen felül könnyű és nehéz pótkocsi. Könnyűről beszélhetünk 750 kilogrammig, nehézről pedig 750 kilogramm felett beszélhetünk Amennyiben tehát B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezünk, és egy 3,5 tonnás autó mögé kötünk egy 750 kilogrammos könnyű pótkocsit, abban az esetben akár 4,25 tonnányi járműszerelvényt is elhúzhatunk egyszerre a jogszabályoknak megfelelően.

Amennyiben azonban nem könnyű, hanem nehéz pótkocsit kötünk autónk mögé, akkor a kettő együtt érheti csak el a jogszabályban foglalt 3,5 tonnát – legalábbis abban az esetben, ha B kategóriás jogosítvánnyal szeretnénk vezetni. Amennyiben ilyen súlyhatár felett szeretnénk vontatni jogszabályi keretek között, abban az esetben legalább egy B+E kategóriás jogosítványra lesz szükségünk.

Fontos, hogy bármelyik kategóriát is képviseljük, minden esetben a megengedett legnagyobb össztömeget kell figyelembe vennünk a számításkor, hiszen egy rendőri ellenőrzés során a hatóság is azt veszi majd figyelembe.

Egy utánfutót ugyanis nem addig lehet pakolni, ameddig lehet, illetve ameddig a tengelyek bírják, hiszen buszt sem vezethetünk abban az esetben egy B kategóriás vezetői engedéllyel, ha csak ketten utaznak rajta. Ezen felül autónként változik, hogy milyen tömegű fékezetlen és fékezett pótkocsit szabad egyáltalán húzni vele, hiszen léteznek olyan kisebb gépjárművek, amelyek teljes egészében alkalmatlanok a vontatásra.

Fontos ezen felül, hogy egy 2 tonna megengedett össztömegű autó után egy 1,5 tonnás megengedett össztömegű utánfutót kössünk hozzá, azonban amennyiben az autó forgalmijában ettől eltérő érték szerepel, akkor a jogszabály ellenére is szabályt szegünk. A fékezetlen és a ráfutófékes utánfutóknál így például minden esetben más és más értékek szerepelnek majd.

Ahhoz ugyanakkor, hogy vontatni tudjunk, autónkra először vonóhorgot kell szereltetnünk, ami a jármű esetében egy új forgalmit és egy új műszaki vizsgát jelent, tehát új autó esetén még a forgalomba helyezés előtt, használt autónál pedig a műszakihoz közeledve érdemes beszereltetni a vonóhorgot. Amennyiben ugyanis nincs hozzá érvényes vizsga, nem vontathatunk vele hivatalosan semmit – még a jogszabályi kereteken belül sem. Autónkra ugyanakkor bármikor szereltethetünk vonóhorgot, amelynek létezik fix és leszerelhető változata is. Mivel külföldön sok helyen csak utóbbit fogadják el, érdemes inkább ezt választani, még ha kis mértékben drágább is.